Sayın Üyemiz,
Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden (TİM) alınan ve Ticaret Bakanlığı’ndan iletilen yazıya istinaden, AB Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması ve Emisyon Ticaret Sistemi Kapsam Karşılaştırması kapsamında, Avrupa Birliği (AB) tarafından Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında geliştirilen Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) mevzuat taslağının nihai hale getirilmesi amacıyla, Avrupa Parlamentosu, Konsey ve Komisyon arasında yürütülen üçlü müzakerelerin dördüncüsünün 12 Aralık 2022 tarihinde gerçekleştirildiği aktarılmaktadır.
Anılan yazıda devamla, AB Emisyon Ticaret Sisteminin (ETS) güncellenmesi kapsamında ele alınan ücretsiz tahsilatların sonlandırılma takvimi ve AB endüstrisine ihracat desteği sağlanması konularında uzlaşıya varılması koşuluyla SKDM taslağına ilişkin ön anlaşmanın sağlandığı ifade edilmektedir.
SKDM'nin yürürlüğe girişiyle birlikte AB ile ikili ve uluslararası ticaret anlaşmalarımızdan kaynaklanan menfaatlerimize halel gelmemesini teminen, mevzuat taslağına ilişkin ülke görüşlerimiz AB Komisyonu ile paylaşılmaktadır. AB’nin SKDM mevzuatını geliştirirken AB ETS mevzuatı altında kendi üreticilerine uyguladığından daha fazla bir yükle ihracatçılarımızı karşı karşıya bırakıp bırakmadığı hususu, uluslararası anlaşmalardan kaynaklanan menfaatlerimizin korunması açısından Ticaret Bakanlığınca incelenmektedir. Bilindiği üzere, AB ETS kapsamına giren aktiviteler ve ilgili sera gazları, 2003/87/EC sayılı Yönetmeliğin bir örneği ilişikte gönderilen EK-1’inde listelenmekte ve birçok aktivite belirli eşik değerlere tabi olarak kapsama alınmaktadır.
Öte yandan, SKDM Tüzüğü’nün uygulanacağı ürün kapsamı, mevzuat taslağının EK-1’inde ürünlerin gümrük tarife istatistik pozisyonları (AB CN kodları) üzerinden belirlenmektedir. Buna ilaveten, SKDM Taslağına ilişkin 12 Aralık 2022 tarihli üçlü müzakerelerde varılan ön anlaşma çerçevesinde;
- Mevzuatın uygulanacağı ürün kapsamı alüminyum, çelik, çimento, elektrik ve gübrenin yanı sıra hidrojeni içerecek şekilde genişletilmiştir.
-SKDM kapsamındaki ürünlerin üretiminde kullanılan girdilerden bir kısmı da kapsama alınmıştır. Bu hususta, “aglomere edilmiş demir cevherleri (agglomerated iron ores)”; “ferro-manganez (ferro-manganese)”; “ferro-krom (ferro-chromium)”; “ferro-nikel (ferro-nickel)”; “kaolin ve diğer kaolinli killer (kaolin and other caolinic clays)” kapsama alınan girdiler olarak sayılmıştır.
Bu itibarla, SKDM ve ETS mevzuatlarının eşdeğerliğinin anlaşılabilmesi amacıyla Ticaret Bakanlığınca, SKDM taslak mevzuatının EK-1'inde sayılan CN kodları ve yeni ekleneceği bildirilen hidrojen ile demir-çelikten vida ve cıvataların (CN kodları bu aşamada açıklanmamıştır) ihracatı itibariyle SKDM’ye tabi olacak olmakla birlikte, AB ETS Yönetmeliği’nin EK-1’indeki aktivite eşik değerleri itibariyle ETS kapsamına girmeyecek üretici/tesislerimizin bulunup bulunmadığı araştırılmaktadır. Bu çerçevede, firmalarımız arasında, SKDM Taslak Tüzüğü EK-1’inde yer alan ürünleri AB’ye ihraç eden ancak aktiviteleri/kapasitesi/üretim süreçleri itibariyle AB ETS EK-1 kapsamına girmeyen ilgili firma bilgilerinin Ticaret Bakanlığıyla paylaşılmak üzere [email protected] mail adresine iletmeleri gerekmektedir.