Amerika Birleşik Devletleri Moda Endüstrisi Derneği'nin (USFIA) yakın tarihli bir araştırmasına göre,
ABD moda şirketlerinin Çin'den uzaklaşması konusunda bir yavaşlama görünmüyor. Araştırma,
2019 yılında ABD’li hazır giyim şirketleri mallarının %20’sini Çin’den ithal ederken, 2022’de
bu rakam %30’a yükselmiş durumda. Bununla birlikte araştırma, 2023 yılında en büyük tedarikçisi
Çin olmayan şirketlerin oranının %61’e ulaştığını da göstermekte.
Araştırmaya katılanların %80’i önümüzdeki iki yıllık süreçte Çin’den tedariği azaltmayı planladıklarını
belirtirken, %10’dan fazlasını Çin’den tedarik eden ve 1.000’den fazla çalışanı olan şirketlerin
riski en aza indirmeye en hevesli şirketler olduğu belirtiliyor.
USFIA rapor sonuçlarına göre ‘Çin maruziyetini’ azaltmanın tekstil ve hammaddeleri açısından
zorlayıcı olacağı görülürken, rapora yanıt verenlerin %70’inden fazlası şu anda Çin’den iplik,
kumaş ve tekstil aksesuarlarını ‘başka pratik alternatif olmadığı için’ tedarik ettiklerini belirttiler.
Yanıt verenlerin en önemli ticari zorluklara ilişkin cevaplarında “Çin dışında yeni bir kaynak üssü bulmak”
dördüncü sırada yer alırken, “tedarik zincirindeki zorla çalıştırma risklerini yönetme” ise ikinci sırada,
ABD’nin ekonomik görünümü ve enflasyon ise ilk sırada yer aldı.
Katılımcıların çoğu CAFTA-DR anlaşmasına yönelik “güçlü bir heyecan” içerisinde olduklarını ifade ettiler.
Katılımcıların %30’u, siparişlerinin %10’undan fazlasını CAFTA-DR üyelerine vermeye başlarken,
%40’ı ise önümüzdeki iki yıllık süreçte siparişlerini CAFTA-DR üyelerine vermeyi planladıklarını belirtti.
Çin, "geniş boyutu ve çok çeşitli ürünleri" nedeniyle hazır giyim tedarik eden herhangi bir büyük
hazır giyim şirketi için bir zamanlar "vazgeçilmez" olarak görülse de USFIA anketine göre bu cazibesini kaybediyor.
Araştırmalar Çin dışındaki büyük beş Asya hazır giyim tedarikçisinin (Vietnam, Bangladeş, Kamboçya,
Hindistan, Endonezya), Çin’den oluşacak açığı toplu olarak kapatabileceğini gösteriyor.