Çin’in Sincan Bölgesinde üretilen pamuğun zorla toplattırılması nedeniyle başta ABD olmak üzere
birçok ülke ve marka tarafından yasaklanması sonucunda bazı markalar Sincan pamuğu kullanmadıklarını açıklamıştı.
Bu açıklamalar sonucunda bu markalara karşı Çin genelinde ciddi tepkilerin gelişmeye başladığı belirtilmektedir.
Bu markalar arasında H & M ve Nike da bulunmaktadır ve bu markaların Çin pazarındaki konumlarının tehlikeye girdiği belirtilmektedir.
Son gelişmeler ve Çinli tüketicilerden gelen tepkiler nedeniyle H & M yönetimi Çin pazarına olan bağlılığını yinelemek zorunda kalmıştır.
Bu arada Çin’in zorla pamuk toplattırdığı için ABD yaptırımına maruz kaldığı Sincan pamuğu konusunda
uluslararası bazı markaların elinden geleni tam yapmadığı konusunda eleştiriler de yapılmaktadır.
“Uygur Bölgesindeki Zorla Çalıştırmayı Sona Erdirme Koalisyonu” tarafından yapılan açıklamada dünya pamuk
üretiminin beşte birinin Çin’de yapıldığı ve Çin’in pamuk üretiminin önemli bir bölümünün Sincan’da üretildiği belirtilmektedir.
Bu arada ABD, Çin’de zorla pamuk toplatma işine karıştıkları ve bu pamuğun pazarlanmasında
rol aldıkları gerekçesiyle bazı Çinli şirketlere karşı yaptırım kararı almış bulunmaktadır.
Yine güncel bir uluslararası rapora göre ise Sincan bölgesi ve çevresinde toplam 13 milyondan fazla
Uygur Türkünün yaşadığı ve yaklaşık 1,6 milyon Uygur Türkünün tekstil ve hazırgiyim başta olmak üzere
farklı sektörlerde zorla çalıştırılma riskiyle karşı karşıya oldukları ifade edilmektedir.
İngiltere’de de STK’lar hükümetten bu konuda daha sert adımlar atmasını talep etmektedir.