Son yıllarda online alışverişin tüm dünyada farklı sektörlerdeki hızlı yükselişinin öngörülebilir gelecekte devam edeceği düşünülmektedir. Gün geçtikçe daha fazla sayıda tüketici online alışverişi tercih etmesiyle birlikte elektronik satıcılar tüketicilerin fikirlerini dikkate alarak elektronik satış kanallarını düzenlemelidir.
Statista’ya göre 2014 yılında 1,3 trilyon $ olarak kaydedilen elektronik satış rakamının 2021 yılına kadar %246 oranında artarak 4,5 trilyon $ olması beklenmektedir. Mağaza satışlarının toplam satışlar içindeki payı daha fazla olsa da elektronik satışın artış hızı mağaza satışlarından çok daha fazladır. Gartner Araştırma şirketinin yöneticisi Jennifer Polk’a göre tüketicilerin de daha fazla bu alana eğilmesiyle birlikte tedarikçiler de dijital alışverişe daha fazla yatırım yapmaktadır.
Polk’un açıklamalarına göre tüketiciler, mağazadan alışveriş yapsalar bile alışveriş rutinlerinin içerisine online siparişe dair yeni alışkanlıklar eklemektedir. Mağazadan alınan ya da beğenilen bir ürünün farklı renk ya da bedeninin kendilerine gönderilmesini ya da online olarak satın aldıkları ürünü mağazada teslim almayı talep etmektedirler.
Online alışverişe yönelik gerçekleşen bu değişimler hazırgiyim ürünlerinin satışında da etkili olmaya başlamıştır. Cotton Incorporated Lifestyle Monitor anketine göre her ne kadar tüketicilerin %72’si kıyafetlerini mağazadan satın almayı tercih etse de %61’i araştırmak ve %51’i göz gezdirmek için online alışveriş kanallarını kullanmaktadır.
Online kanallarda gerçekleşse de tüketiciler fiziki mağazalardaki alışverişlerinde edindikleri alışkanlıkları sürdürmek istemektedir. Ankete katılanlar çoğunlukla satın alma öncesinde, sırasında ve sonrasında yöneltilen soruların online kanallarda da kullanılması gerektiğini düşünmektedir.
Tüketicilerin yaş aralığının online alışveriş eğilimi üzerine etkilerine bakıldığında, 35 yaş altı tüketicilerin 35-70 yaş aralığındaki tüketicilere göre online alışveriş tercih etme oranlarının daha yüksek olduğu gözükmektedir. 35 yaş altı tüketicilerin %34’ü online kanallar üzerinden satın alma süreçlerini tamamlarken, 35-70 yaş aralığındaki tüketicilerde bu oran %23’e düşmektedir.
Teknoloji hizmeti firması olan Applexus genel müdürü Scott Pletcher’a göre, online alışveriş ve satın alma pratiklerinin yaygınlaşmasında pek çok faktör etkili olmaktadır. Ürünlere dokunabilmek haricinde bir mağazada edinebilecekleri her türlü bilgi ve imkan tüketicilere sunulmaya çalışılmaktadır. Ürünlerin yüksek çözünürlüklü ve farklı açılardan çekilmiş fotoğraflarının eklenmesi ve ücretsiz kargo ile kolay iade süreçlerinin işletilmesi tüketiciler için cezbedici etkenlerdir. Bununla birlikte Pletcher’a göre, dijitalleşme ile büyüyen yeni nesil gençlerin bunu daha kolay bulması ve satın alma sürecinde kendileri haricinde satış elemanı gibi başka kişilerin bulunmaması da etkili olmaktadır.
Monitordata’nın araştırmasında online alışverişi tercih ettiklerini belirtenlerin %66’sı daha uygun bulduğu, %53’ü daha kolay olduğu, %49’u daha iyi seçenekler bulunduğu ve %46’sı kalabalıktan kaçınmayı sağladığı için bu tür alışverişi seçtiklerini belirtmektedir.
Günümüz hızlı yaşam dinamiğine uyum sağlaması nedeniyle de online alışveriş tercih edilmektedir. Online alışveriş yapanların yaklaşık yarısı (%44) akşam/iş çıkışı alışveriş yaparken, %29’u gündüz/iş saatlerinde alışveriş yapmaktadır. Online alışveriş alışkanlığı bulunanların %18’i gece geç saatlerde/çocuklar uyuduğunda, %10’u ise sabahın erken saatlerinde/işe ya da okula gitmeden önce alışveriş yapmaktadır.
Monitor Research’e göre en çok ziyaret edilen online alışveriş mecralarının ilk üçü %52 ile Amazon, %23 ile Walmart ve %19 ile Kohl’s olarak sıralanmaktadır. Aynı siteler hazırgiyim harcamalarında da karşımıza çıkmaktadır. Online hazırgiyim alışverişlerinde Amazon %47’lik, Walmart %22’lik ve Kohl’s %17’lik paya sahiptir.
Online kanallarını geliştirmek isteyen tüm perakendeciler için müşterilerin kendilerini güvende hissetmesi oldukça önemlidir. Monitor Research’e göre giyim eşyaları için online alışveriş yapanların 1/3’ünden fazlası (%38) geçmiş yıllara göre online alışverişte kredi kartı güvenliği konusunu daha fazla düşündüklerini söylemiştir. Bununla birlikte, online alışveriş yapanların %36’sı kişisel verilerin gizliliği konusunda eskiye nazaran daha hassas olduklarını söylemiştir. Bu nedenle online satışta kendilerini geliştirmek isteyen firmaların veri güvenliği konusunda yetkili en az bir kişi görevlendirmesi gerekmektedir. Elektronik ticaret pek çok fırsat sunduğu gibi, firmaların bunları değerlendirmek için sıkı bir şekilde çalışması gerekmektedir