H & M’in alt markalarından COS’a ait olmak üzere dijital ortamda kullanılmış kıyafet ve elbise satış platformunun kurulduğu belirtilmektedir.
Söz konusu platform şimdilik sadece COS markası ürünlerin satışı için kurulmuş olup H & M yönetimine göre bu yolla tüketicilerin gardıroplarını “saygın ve sürdürülebilir” şekilde yenilemelerinin hedeflendiği belirtilmektedir.
COS dijital kullanılmış kıyafetler alım-satım sitesinin ilk olarak İngiltere ve Almanya’da faaliyete geçtiği, sonbaharda ise diğer ülkelerde de faaliyete geçmesinin hedeflendiği belirtilmektedir.
H & M yönetimine göre kullanılmış kıyafetler sektörü hazırgiyim ve moda sektörünün önemli bir kolunu oluşturmaktadır ve tüketicilere sürdürülebilir, modern ve kişiselleştirilmiş alışveriş deneyimi sunmaktadır.
Güncel uluslararası bir rapora göre dünya kullanılmış giysi pazarının önümüzdeki 5 yıllık dönemde 64 milyar dolara ulaşması beklenmektedir. Bu hızla büyümeye devam ederse kullanılmış kıyafet pazarının 2029 yılında yeni hazırgiyim “fast fashion” pazarının iki katına ulaşması beklenmektedir.
Dünyanın en büyük kullanılmış giysi ihracatçısı ABD’dir ve yılda ortalama 460 milyon kg kullanılmış kıyafet ihraç etmektedir.
Dünyanın başlıca ikinci el kıyafetler pazarı ise Afrika ülkeleri olup, bu ülkelerin ulusal hazırgiyim ve tekstil sanayileri bu durumdan olumsuz yönde etkilenmektedir.
Güncel verilere göre dünya nüfusunun yüzde 70’i kullanılmış kıyafet giymektedir.
İngiltere’de tüketicilerin dolabında henüz giyilmemiş 46,7 milyar dolar değerinde kıyafet olduğu tahmin edilmektedir.
Son gelen verilere göre pandemi döneminde yeni hazırgiyim ürünleri satışları dünyanın her bölgesinde düşüş eğilimindeyken, aynı dönemde kullanılmış giysi satışları artış göstermektedir.
2020 yılının başından ve 2021 yılının sonuna kadar olan 2 yıllık dönemde online kullanılmış kıyafet pazarının en az %69 oranında büyüyeceği hesaplanmaktadır.
Güncel rapora göre her 5 kişiden 4’ünün paraya sıkıştıklarında kullanılmış kıyafet almaya hazır olduğu belirtilirken, görüşülen tüketicilerin yüzde 80’i, önümüzdeki 1 yıllık dönemde kıyafet bütçelerinde kısıntıya gideceklerini belirtmektedir.
Yine görüşme yapılan tüketicilerin üçte ikisi şimdiye kadar ikinci el kıyafet satmamalarına rağmen şimdi buna açık olduklarını ifade etmektedir.
Aynı rapora göre ikinci el kıyafet pazarının önümüzdeki 10 yıllık dönemde yeni “fast fashion” ürünlere göre iki kat daha hızlı büyüyerek 10 yıllık dönemin sonunda küresel pazar payını ikiye katlaması beklenmektedir.
Güncel rapora göre 2016 yılında kadın tüketicilerin sadece yüzde 45’i kullanılmış kıyafet alışverişine açıkken, bugün bu oranın yüzde 70’e çıktığı belirtilmektedir.
Uluslararası düzeyde ikinci el olarak en çok satışı yapılan markalar Frye, Tory Burch, Kate Spade, Coach, Patagonia, Longchamp olarak sıralanırken, ürün kategorisinde ise en çok çanta, outdoor kıyafetler ve elbiseler olarak sıralanmaktadır.
Önümüzdeki 10 yıllık dönemde yeni “fast fashion” ürünlerin küresel çapta pazar payının azalması beklenirken, kullanılmış kıyafetlerin pazarı ile Amazon’un pazarladığı giysiler ve ucuz kategoride giysilerin pazar payının artacağı belirtilmektedir.