Genç Tüketiciler Hızlı Modanın Etkilerinden Bihaber
EKLENME TARİHİ
02.02.2024
Kwantlen Politeknik Üniversitesi'nin (KPU) tüketici davranışını değiştirmek için eğitime ihtiyaç olduğunu
öne süren araştırmasına göre Y kuşağı ve Z kuşağı müşterileri, hızlı modanın çevresel ve sosyal zararları
konusunda farkındalıktan yoksun.
KPU’dan Dr. Yunzhijun Yu, genç tüketicilerin giyim tüketimi ile onların moda trendlerini tüketicilere ulaştırmak
için hızlı ve ucuz bir yaklaşım olan hızlı moda anlayışına ışık tutan üçlü bir çalışma yürüttü.
'Trendy Ucuz Hızlı Modanın Olumsuz Etkisini Azaltma' başlığıyla Sürdürülebilir Pazarlama Dergisi'nde
yayınlanan çalışmada, hızlı modanın etkilerinin gözardı edilemeyeceği belirtilirken, satabileceğinden fazla üreten
sektörün Fransa, Almanya ve İngiltere’nin toplam sera gazı salınımdan daha fazla sera gazı ürettiği sonucuna ulaşılıyor.
Bir fincan kahvenin bazen bir tişörtten daha pahalı olduğunu belirten Yu, basit bir çözüm olmadığını,
ancak tüketicileri hızlı moda konusunda eğitmenin doğru olacağını, zira satınalmanın kümülatif
etkisini fark etmeden onu alacağım demenin en kolay yol olduğunu kaydetti.
Genç yetişkinler kısıtlı bütçeleri ve kompulsif satın alma davranışına yatkınlıkları nedeniyle hızlı
moda perakendecileri için bir mıknatıs oluşturuyor. Ancak bunun bir bedlei var: tekstil boyama sanayi,
dünyanın temiz suyunu en çok kirleten ikinci sektör ve her yıl milyonlarca ton atık yaratıyor.
104 lisans öğrencisi ile yürütülen çalışmada, tüketim alışkanlıklarının eğitim yoluyla değiştirilip
değiştirilemeyeceği araştırılırken, Z kuşağı ve Y kuşağı öğrencilerinin sürdürülebilirliğe önem verdikleri
ancak hızlı modanın çevresel ve sosyal etkileri konusunda farkındalıktan yoksun oldukları saptandı.
Genç tüketicilerin alışkanlıklarının eğitimle nicelikten niteliğe kaydırılabileceği ancak bunun yavaş ve zor
bir iş olacağı tespit edilirken; hızlı moda söz konusu olduğunda genç tüketicilerin satın alacakları
ürün hakkındasınırlı seviyede düşünme eğiliminde oldukları görüldü.
Yalnızca bütçe dostu fiyatların cazibesine kapılan genç tüketiciler, aynı zamanda hızlı modanın
kendi kimliklerini ve benlik duygularını oluşturmalarına yardımcı olma becerisine de ilgi duyuyor.
Çalışma kapsamında araştırmacılar ikinci el giyim pazarından da veri toplarken, başlangıçtaki
düşük fiyatı nedeniyle kullanılmış hızlı modanın yeniden satılmasına yönelik çok az talep olduğu görüldü.
İkinci el mağazalar tüketicilere düşük maliyetli benzersiz ürünler satın alma ve bunları çöplükten
kurtarma şansı sunuyor, ancak bazı alıcılar bu satış noktalarını, başka yerlerde daha yüksek bir
fiyata satacakları giysileri bulmak için kullanıyor.
Hızlı modanın çok ucuz olması nedeniyle ikinci el pazarların cazip hale gelmediğini ifade eden Yu,
hızlı moda sektörünün geleneksel giyim sektöründen bu kadar farklı olmasının endişe verici olduğunu,
hızlı moda ürünlerinin ikinci el mağazalarda kullanılmak yerine genellikle çöpe atıldığını ya da gelişmekte
olanülkelere gönderildiğini söyledi.
Yu, çevrimiçi alışverişin konfor düzeyinin artmasıyla birçok genç tüketicinin kıyafetleri denemeden satın
almayı kabul etmeye başladığını fakat bunun etkisinin bazı kıyafetlerin hiç giyilmeden dolaplarda kalması
olduğunu belirtirken, tüketicileri biraz çaba göstererek sorumlu alışverişin önemi konusunda eğitmek
gerektiğini kaydetti.