Çevresel üretim ve kullanım şartlarına sahip olan ürünlere eklenen ECO Label, dünyanın her yerinde uygulanan çevreci bir etiketleme yöntemidir. Çevre odaklı hizmet ve ürünler için belirleyici bir sembol olan ECO Label etiketler aynı zamanda bir çeşit belgelendirme çeşididir. Daha çevre dostu olarak tanımlanabilen ürünler, benzerlerine göre doğaya daha az zararlıdır. Bu özellikleri kanıtlanan ürünler ECO Label etiketi almaya hak kazanırlar. Ekolojik ürün şeklinde de tanımlanan bu ürün grupları; üretim öncesinden başlayarak, ürünün kullanım ömrü boyunca sarf ettiği çevresel performansı yansıtan etiketler ile diğerlerinden ayrılırlar.
Gelişen sanayi ve teknoloji ile üretim öncesi ve üretim sırasında kullanılan yöntemler oldukça çeşitlilik kazanmışlardır. Bu çeşitlilik kimi zaman çevre dostu unsurlar taşımayabilir ve bu nedenle doğaya büyük hasarlar verebilir. Yalnızca üretim değil kullanım sırasında da çevreye daha az zararlı ürün ve hizmetleri tercih ederek, sürdürülebilir bir büyüme sağlayabiliriz. Üretim aşamasında, daha az atık çıkarıp, daha doğa dostu çözümler sunan işletmeleri ayırt etmek için ECO Label etiket kullanımı büyük bir kolaylık sunar. Pek çok açıdan, doğa dostu çözümler sunan firma ve kuruluşları tercih etmek, tüketiciler açısından tercih sebebi olabilmektedir. Bu nedenle ECO Label etiketli ürün ve hizmet anlayışı ile çevresel performans yansıtabilme şansı yakalanmaktadır. Ayrıca kuruluşlar ve firmalar açısından rekabetçi bir pazar profili oluşturan çevre dostu etiketler, tüketicilerde de sorumlu davranma bilinci uyandırır.
Çevresel faktörleri göz önüne alarak, performans gösteren tüm kuruluşlar için ECO Label etiket, sahip olunması gereken bir unsurdur. Yaygınlaşması ile her alanda karşımıza çıkmaya başlayan ECO Label etiketine sahip olan ürünler, detaylı testlerden geçmiş ve belirlenen standartlara uygun oldukları kanıtlanmış ürünlerdir.
Tüketiciler tarafından daha dikkat çekici bir özellik haline gelen ECO Label etiket sistemi, 90’lı yılların başında Avrupa Birliği (AB) tarafından geliştirilmiş bir programdır. Gönüllülük esasına dayalı olarak uzun yıllardır devam eden bu etiketleme yöntemi ile tüketici ve firmalar, tüketimde daha aktif rol alabilmektedirler. Global bazda da tanınırlık ve satış amaçlayan işletmeler için çevre dostu etiket sahibi olmak, rakiplerin önüne geçme şansı sunmaktadır. Kurumsallaşma ve markalaşma yolunda atılmış en büyük adımlardan olan ECO Label etiket, uluslararası platformlarda da prestij sebebidir. Markalaşma kültüründe, itibar ve tanınırlık kadar yeniliklere açık olma hali de büyük önem taşır. Gelişen dünyada, çevre dostu unsurlara duyarlı hareket eden firmalar daima öne geçmektedirler.
ECO Label etikete sahip olan firmalar için tüketici tercihleri dışında bir diğer avantaj da etkin enerji kullanımı ve geri dönüşüm maliyetleridir. Birçok açıdan üreticiye de tasarruf sağlayan çevre dostu işlemler ile firmalar da maliyetlerini düşürme şansı yakalıyor. Teknolojideki gelişmeler sayesinde, daha az atık ile daha çevreci üretimler yapmak mümkün hale gelmiştir. Firmalar, yatırım yaparken çevresel faktörlere uygun hareket ederek, pek çok yönden kazançlı çıkabilirler.
ECO Label, uluslararası alanda bilinirliği yüksek ve önemli bir etiketleme sistemi olduğu için pek çok ürün grubunda rastlamak mümkündür. Özellikle son yıllarda artan çevre dostu bilinç ile işletmelerin, etiket kullanımı için sarf ettiği performans artmıştır. İklim değişikliği ve kaynakların etkin kullanımı gibi dünyanın her yerinde titizlik ile takip edilen konuların gündemde yer alması da çevre dostu alternatiflerin sayısında bir artış görülmesini sağlamıştır. Bu artışa paralel olarak, üretim ve sonrasında kullanılan tekniklerin olabildiğince çevreye duyarlı olduğunun kanıtlanması, tüketicilerde tercih sebebi olmaktadır. Değişen ve çağa ayak uyduran tüketici alışkanlıkları nedeniyle, pek çok sektör bu alanda tatmin edici adımlar atmaktadır. Tüketici tercihleri, firmalara ve kuruluşlara çevresel faktörlere uygun şekilde hareket etme baskısı oluşturarak, her alanda çeşitli önlemlerin alınmasını hızlandırmıştır. Güvenilir ve duyarlı ürün çeşitliliği, tüketici pazarının da genişlemesini sağlar.
ECO Label etiketin kullanım alanı, bu gelişmeler ışığında her geçen gün artmaktadır. Başta tekstil ürünleri olmak üzere, hemen her tüketim kolunda etiketleme yapılabilir. Bu tüketim mamulleri şu şekildedir:
- Temizlik ürünleri
- Banyo ürünleri
- Inşaat malzemeleri
- Çocuk ürünleri
- Mutfak ürünleri
- Otomobil ürünleri
- Ofis malzemeleri
- Elektronik ürünler
- Ev ürünleri