Drewy adlı araştırma kuruluşunun dünya konteyner bileşik endeksinin %1,5 azaldığını duyurduğu şu günlerde,
Everstream Analytics isimli firma seyahat kısıtlamalarının olduğu Güney Afrika ülkeleri ile Kuzey Amerika,
Avrupa ve Asya arasındaki önemli ticaret şeritlerinde hava kargo kapasitesinin %30 azalacağını öngörmektedir.
Söz konusu firma, Dünya sağlık örgütünün varyanta isim vermesinden sonraki haftada 25 lojistik kazası
olduğunu belirterek, Delta isminin açıklanmasından sonraki hafta 12 kaza olduğuna dikkat çekmektedir.
Ancak söz konusu gelişmeler dünyanın her yerinde aynı etkileri yaratmamaktadır. Asya limanları 7/24 çalışırken,
ABD geçitleri de depolarda sınırlı kapasite ve işçi kıtlığı darboğaz yaratmıştır.
Oxford Economics, Asya limanlarındaki mal ihracat hacminin 2021’in ilk 9 ayında bir önceki yıla
göre %13, 2019’a göre ise %5 daha fazla olduğunu belirtse de Vietnam ve Malezya’da yaşanan
karantina dönemlerinden kaynaklanan aksaklıkların ve yeni gelen varyantın Asya’nın toplam
gayri safi yurt içi hasıla büyümesini %1,6 düşürerek %4’lere gerileteceğini ifade etmektedir.
Özellikle ABD limanlarında yaşanan tıkanıklık ve bu konudaki endişeler, 2021’de yarıdan daha az
geminin vaktinde teslimat yapabilmesine ve 2019 da yaklaşık 4 günde yapılabilen
teslimatın 7,5 gün daha gecikmesine yol almıştır.
Öte yandan belirsizliklerin nakliye kapasitesini artıracağı öngörülmekte. Oxford Economics mevcut
sipariş yoğunluğu ve navlun fiyatlarına dayanarak taleplerin hafifleyeceği bu yüzden 2022-2024 yılları
arasında kapasitenin %22 artabileceğini belirtmekte.