Zara ve H&M, fiziksel konumlarını canlandırmak için Apple mağazalarından ilham alarak perakende sektöründe bir
dönüşüm geçiriyor. E-ticaretin zorluklarıyla karşı karşıya kalan bu markalar, son yıllarda birçok mağazayı kapatarak
odaklarını kalanları daha çekici hale getirmeye yönlendirdi. Yeniden tasarlanan mağazalar, artan boyutları,
geniş düzenleri ve güzellik salonları, tamir istasyonları ve kahve dükkanları gibi çeşitli hizmetlerin tanıtımı ile karakterize ediliyor.
Ayrıca, bu perakendeciler, müşterilerin mağaza envanterini sanal olarak keşfetmelerine olanak tanıyan uygulamalar
gibi dijital özellikleri kullanarak benzersiz ve etkileyici bir mağaza deneyimi yaratıyorlar.
Strateji, müşterilerin aktif olarak aradığı ve önemli zaman harcadığı mağazaları destinasyonlara dönüştürmeyi içeriyor.
H&M'in İngiltere işletmesi müdürü Henrik Nordvall, mağazadaki trafik ile marka bağlılığının anlık satış rakamlarından
daha önemli olduğunu vurgularken H&M'in Londra'nın Regent Street bölgesinde yeniden tasarlanan mağazasında,
müşterilerin seçili ürünleri ödünç alabileceği bir kiralama bölümü, tırnak veya kirpik bakımları için bir güzellik
barı ve tavana kadar uzanan dev bir TV ekranı bulunduğunu kaydetti. Bu yaklaşım değişimi, fiziksel mağazaları
dijital çağ için yeniden tanımlama eğilimiyle uyumlu bir şekilde, değişen tüketici davranışlarına ve beklentilerine uyum sağlamakta.
Moda endüstrisinin önemli oyuncuları, tüketicilere ulaşmak için birçok yaygın mağaza modelinden uzaklaşıyor ve bunun yerine,
daha az, ancak stratejik olarak tasarlanmış ve teknolojik olarak gelişmiş mağazalara yöneliyorlar. Zara'nın ana şirketi olan Inditex,
2018'den bu yana mağazalarının dörtte birini kapatırken, 2022'de mağazalardan elde ettiği toplam geliri bir önceki
dört yıla göre %8 arttırarak bu değişimi iyi bir örnek sunuyor. Odak, büyük perakende lokasyonlarında daha büyük,
daha iyi ve daha estetik mağazalar oluşturmakta, örneğin Miami mağazasının boyutunu iki katına çıkararak,
daha büyük mağazaların elde edebileceği üretkenlik ve satış başına metrekare artışını vurgulamakta.
Devam eden yatırımlar sadece fiziksel iyileştirmelerle sınırlı değil, aynı zamanda gelişmiş teknolojileri de içermekte.
Zara, otomatik iade ve teslim noktaları, self-hizmet ödeme alanları ve müşterilerin ürün bulunabilirliğini kontrol
etmek için mağaza içi envanterin içeriğini kontrol etmelerine olanak tanıyan bir aplikasyon gibi teknoloji özelliklerini
entegre etmekte. H&M, mağaza modernizasyonuna yönelik bir taahhüt olarak, sermaye harcamalarını 2023 için %43 artırdı.
Temel alışveriş ihtiyaçlarının internetten karşılamanın yaygınlaştığı bu dönemde, bu moda perakendecileri mağazalarını
sadece satış noktalarından daha fazlasına dönüştürmeyi hedefliyor, deneyimsel alanlar yaratıyor ve evrilen
tüketici beklentilerine uyum sağlayarak marka kimliklerini güçlendiriyorlar