GlobalData'nın şirket beyanları verilerine göre, giyim endüstrisinin yeniden kullanılabilir ve yeniden
kullanılamayan malzemelere odağında bir gerileme söz konusu ve "geri dönüştürülmüş" ilgisi azalıyor.
Son yıllarda giyim endüstrisinin dönüşüm sürecinden bahsediyoruz ve döngüsellik giderek öncelikli hale geliyor.
Giyim ve tekstil üretiminde kullanılan malzemelerin geri dönüştürülüp veya yeniden kullanılıp
kullanılamayacağı ise endüstri paydaşları ve tüketiciler arasında tartışmalar alevlenmiş durumda.
Perakendeciler ve markalar, işlenmemiş malzemeler yerine geri dönüştürülmüş ve yeni nesil malzemelere
giderek artan bir eğilim gösteriyor.
Son yıllarda Accelerating Circularity’nin "Reality Zone" atölyesi gibi girişimler, mekanik olarak geri
dönüştürülmüş pamuk elyaflarını, kumaşlarını ve giysilerini tanıtmayı, anlayışı teşvik etmeyi ve daha
fazla kullanımı teşvik etmeyi amaçlıyor. Atölye, katılımcılara mekanik olarak geri dönüştürülmüş pamuğun
çeşitli uygulamaları hakkında bilgi sunmayı, potansiyelini anlamayı teşvik etmeyi ve kullanımını artırmayı amaçlıyor.
Başka bir örnek olarak Çinli üretici Yibin Grace, 2023 yılının sonuna kadar pazar için %50 oranında geri
dönüştürülmüş tekstillerden yapılmış bir viskoz elyaf test hattı oluşturdu.
Geri dönüştürülmüş ve dönüştürülmemiş malzemeler arasındaki tartışma, çevre savunucularının
net çizgiler çizdiği ve endüstriyi bu parametreye göre iyi veya kötü olarak sınıflandırdığı bir hal aldı.
Ancak konu çok daha karmaşık. Endüstri içindeki bu ihtilaf noktası, kalite ve performanstan
tüketici algısına, yenilik ve teknolojiden düzenleyici ve sertifikasyon standartlarına kadar uzanan
çeşitli çevresel, ekonomik ve etik düşünceler etrafında dönüyor.
GlobalData'nın şirket beyanları verileri, "geri dönüştürülmüş" kelimesinin 2019'dan 2023'e kadar giyim
endüstrisinde en çok trend olan bir anahtar kelime olduğunu gösteriyor ve 2021 yılında 227'den fazla
bahsedildiğini belirtiyor. Ancak bu anahtar kelimenin kullanımı Ekim 2023'te 159'a düşmesine rağmen
hala baskın bir tema olmaya devam ediyor. Bu tartışma, sürdürülebilirlik ve tüketici tercihlerinin
karmaşıklığını yansıtıyor ve tek bir çözümün olmadığını gösteriyor.
Moda endüstrisi için daha sürdürülebilir ve etik çözümler bulmak için üreticiler,
tüketiciler ve düzenleyiciler de dahil olmak üzere çeşitli paydaşlar arasındaki işbirliği hayati öneme sahip.
Euratex’in de değindiği üzere bazı problemler ve boşluklar barındırmasına rağmen
Avrupa Birliği'nin Sürdürülebilir ve Döngüsel Tekstiller Stratejisi gibi düzenlemeler umut vaat ediyor.
Euratex o dönemde raporun sürdürülebilirlik ve rekabet edilebilirlik arasındaki dengeye saygı göstermediğini beyan etmişti