Dijitalleşme, modanın sürdürülebilirlik yapılacaklar listesinde israfın azaltılmasından kaynak tüketiminin
azaltılmasına kadar birçok satırın üstünü çizebilir.
Çevresel eylem ve teknolojik inovasyonun bu kesişimi, Amerika Kıtası Dikiş Ürünleri
Ekipmanları ve Tedarikçileri (SPESA) ve Uluslararası Giyim Federasyonu (IAF) tarafından ortaklaşa düzenlenen
Dünya Moda Konvansiyonu'nda birçok oturumda tartışıldı. Konuşmacılar yapay zekâ sayesinde talep üzerine
daha iyi veri elde etmenin aşırı üretimi ve israfı nasıl azalttığı, sanal tasarımın numune oluşturma sürecini nasıl azalttığı,
bakım ve ürün etiketleri için taranabilir teknolojinin kullanılmasının malzeme kullanımını
nasıl azaltabileceği konularını değerlendirdiler.
Data ve Talep Planlaması
Bir yılda üretilen 150 milyar giysinin yaklaşık üçte biri çöpe gidiyor. Stylumia'nın CEO'su Ganesh Subramanian,
bu soruna yönelik geliştirilmiş tahminleme ve tedarik zinciri boyunca tüketicilere odaklı karar alma algoritmalarını
önerirken, dinamik moda trend bilgisi gerekliliğine vurgu yaparak günlük tüketici tercihlerini yakalayan, fotoğrafları
analiz eden ve trendleri ortaya çıkaran yapay zekâ ve bilgisayar kullanımının önemini vurguladı. Subramanian,
tüketicilere daha iyi hizmet etmek ve pazarda kendilerini farklılaştırmak için üreticilere tüketici düzeyinde veri kullanmalarını
önerirken Stylumia'nın teknolojisi, kullanıcıların bir markanın hedef kitlesine dayalı talebi tahmin etmelerine yardımcı
olarak şirketlerin doğru hacimde üretmelerine ve atığı azaltmalarına olanak tanıyor.
Sektörde sürdürülebilirlik çabalarını desteklemede verinin kilit bir rol oynadığı vurgulanırken K3'te moda teknolojisi
evangelisti olan Rik Veltman, sektörün parçalı elektronik tablolardan iyileştirilmiş veri paylaşımına ve tedarik zinciri
tarafları arasındaki bağlantının artmasına geçişini değerlendirirken şeffaflığı savunarak, sektörü bireysel şirketlerin
ötesine bağlanmaya ve bilgiyi tüketicilere açıklamaya çağırdı. K3, tedarik zinciri boyunca işlemleri izlemeye yönelik
bir araç geliştirmiş olup, tedarikçilerin özel bilgilerini açıklama endişeleri ve çeşitli tedarik zinciri unsurlarının
karmaşıklıkları nedeniyle yaşanan zorluklara çözüm getiriyor.
Pivot88'in ürün çözümleri kıdemli direktörü Jo Anne Benson, karar alma sürecinde kalite ve denetim verilerinin
önemini vurgularken platformun tedarik zinciri sorunlarını öngörmeye, fabrika performansına dayalı üretimi tahsis
etmeye ve uyumluluk taleplerini karşılamak için izlenebilirlik ve görünürlük sağlamaya yardımcı olduğunu belirtti.
Benson, gelecek yaşama uyum sağlamak ve evrilen sektör manzarasında hayatta kalmak için
veriyi kullanmaya bugünden başlamanın önemini vurguladı.
3D Tasarımın Artırılması
Türkiye merkezli üretici TYH Tekstil A.Ş’nin İnovasyon ve Sürdürülebilirlik Müdürü Ayşegül Kaya maliyet ve doğal
kaynak tasarrufu elde etmek için fiziksel örneklemeyi azaltmaya çalıştıklarını belirterek TYH’nin 3D modellemeyi,
işbirliği ve iletişim aracı olarak kullanarak yaklaşık dört yıldır kullandığını, malzemenin yanı sıra karbon ayak
izinin de azalmasını sağladıklarını ifade etti. Teknoloji geliştikçe 3D modellemenin daha kolay hale geldiğini,
3D modellerin gerçek örneklerine benzemeye başladığını söyleyen Kaya, bu sayede müşterilerle 3D tasarım
aracılığıyla işbirliği yapabildiklerini kaydetti.
Kaya bazı markaların hala 3D örneklemelere "güven sorunları" olduğunu, bu nedenle fiziksel versiyonlarını da talep
ettiklerini belirtirken, TYH’nin ise müşterilere dijital örnekleme yapmalarını teşvik ettiğini ifade etti. EnhanceThat'ten
3D benimseme ortağı Dominic Sluiter ise markaların genellikle bir örneğin maliyetini anlamadığını ve markaları
3D'ye geçişi kolaylaştırmak için müşterilerden fiziksel örnek başına ekstra ücret almanın bu sürecin hızlanmasına
yardımcı olabileceğini belirtti.
Dijital Etiketleme
Amerikan Giyim ve Ayakkabı Derneği (AAFA) ve IAF (Uluslararası Konfeksiyon Derneği) Temmuz ayında ‘gerekli’
bilgilerin dijital olarak yayınlanmasına izin verilmesi ve etiket standartlarının güncellenmesi konusunda 128 kuruluşla
beraber ortak bir mektup yayınlamıştı. Kullanıcıların etiketlerde ne olduğunu gerçekten okumalarını, gerçekten bilgiyi
sindirmelerini, bunu kullanmalarını sağlarken kullanılan etiket bant miktarını dramatik bir şekilde azaltma fırsatı olduğunu
belirten AAFA Başkanı Steve Lamar, birçok durumda şirketlerin tüm doğru bilgilerin bir etikette bulunduğundan emin
olmak için milyonlarca dolar harcadığını, ancak tüketicilerin etiketleri kesip yırttığını ekledi.